ADUN Ajil, Datuk Rosol Wahid hari ini tampil memberi penjelasan berhubung insiden bumbung RM25 juta Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak yang runtuh minggu lalu.

Rosol berkata belaiu "tidak ada kena-mengena" dengan kontrak kepada syarikat dari Korea yang dipertanggungjawabkan untuk melengkapkan bumbung stadium baru tersebut."Saya bukan ahli lembaga pengarah (yang memberi kontrak), bagaimana meletakkan kesalahan itu kepada saya?" katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Rosol, bekas exco kebajikan Terengganu dan setiausaha perhubungan Umno negeri, diminta menjawab satu artikel di blog Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat) yang menggesa beliau menjelaskan insiden tersebut."Bukankah baik jika Rosol memainkan peranan proaktif menerangkan apa yang dia tahu mengenai projek bernilai RM292 juta ini, dibina ketika dia salah seorang exco kanan dalam kerajaan pimpinan DSIJ (Datuk Seri Idris Jusoh)," tulis blog tersebut.

Tulisan bertajuk "Stadium runtuh – di manakah mereka" yang dimuatkan Jumaat lalu meminta dua pemimpin politik itu memberikan versi mereka dalam insiden tersebut.Walaupun mengakui mengenali kontraktor tempatan yang menyiapkan struktur stadium tersebut, Rosol berkata keruntuhan bumbung itu tidak boleh dipersalahkan kepada mereka.

"Tidak boleh dikaitkan kontraktor (yang menyiapkan struktur) bangunan, cuma bumbung yang runtuh, ia dibuat oleh kontraktor luar."Arkitek pun kena (dipersalahkan), pada hal mereka tak ada kaitan langsung," tegas Rosol.Kontraktor tempatan itu diberikan kontrak tersebut berdasarkan rekod pencapaiannya yang baik, tambahnya.

"Projek mereka tidak pernah gagal dan siap dalam tempoh sebelum dirasmikan," katanya.

0 comments: